• 710 rozgrywek
  • 52130 użytkowników
  • 4999 drużyn

Dieta piłkarza – praktyczne wskazówki

Zawodowi piłkarze każdego dnia trenują po kilka godzin w celu poprawienia kondycji i wydolności swojego organizmu. Specjalne ćwiczenia, które wykonują opracowywane są przez szereg specjalistów i wymagają wiele wysiłku, dlatego każdy zawodowy piłkarz wie jak ważna jest właściwa dieta, która zapewni wystarczającą ilość energii. Żeby stworzyć odpowiednio zbilansowaną dietę piłkarską, należy znać pewne istotne reguły.

Węglowodany – "paliwo" piłkarza

Właściwa dieta dla piłkarza to taka, która dostarcza odpowiednią ilość energii oraz składników odżywczych. Energii dostarczają produkty bogate w węglowodany. To właśnie one są "paliwem” organizmu, które pozwala utrzymać rytm podczas wyczerpujących treningów i ważnych meczów. Należy jednak zachować ostrożność w jedzeniu produktów bogatych w węglowodany, gdyż nie wszystkie są zdrowe.

Bardzo ważne jest, aby jeść produkty zarówno bogate w węglowodany jak i w inne składniki odżywcze. We właściwej diecie dla piłkarza powinny znaleźć się produkty bogate w białko. Białko jest podstawowym budulcem mięśni, których właściwy rozwój jest bardzo ważny dla każdego sportowca. Jednak większość produktów bogatych w białko, takich jak mięso lub inne produkty pochodzenia zwierzęcego, zawierają również dużo niezdrowych tłuszczów. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego mogą nie tylko obniżyć wydajność sportowca, ale również doprowadzić do problemów zdrowotnych w późniejszym czasie. Stąd konieczne jest ustalenie właściwej diety i bezwzględne jej przestrzeganie.

Posiłek przed i po

Każdy piłkarz powinien pamiętać zarówno o odpowiednim posiłku przed treningiem lub meczem, jak i po. Posiłek przed meczem czy treningiem nie powinien być zbyt ciężki. Piłkarz nie może czuć się "pełny", gdyż utrudni to wykorzystanie w pełni jego możliwości fizycznych. Unikanie jedzenia przed znacznym wysiłkiem fizycznym też nie jest dobrym pomysłem, piłkarz może być wtedy zbyt słaby i szybko straci zapał do gry.

Ważne jest by tak zaplanować posiłek, aby przed meczem zjeść coś lekkiego, ale zapewniającego właściwą ilość energii. Idealna przekąska, która pozwoli sprostać każdemu wysiłkowi, powinna zawierać owoce, warzywa oraz lekkie produkty pełnoziarniste. Warto wybrać te owoce i warzywa, które jednocześnie są bogate w węglowodany.

Idealnym źródłem węglowodanów spośród owoców są na przykład jabłka, brzoskwinie, pomarańcze czy grejpfruty. Spośród produktów zbożowych warto wybrać chleb lub wafle pełnoziarniste, choć wydają się one ciężkostrawne to zapewnią stopniowe uwalnianie energii podczas całego wysiłku fizycznego.

Indeks glikemiczny IG

Ważnym jest, aby podczas ustalania prawidłowej diet piłkarskiej zwrócić także uwagę na indeks glikemiczny IG, pokazuje on jak podnosi się poziom cukru we krwi po spożyciu danego produktu, w porównaniu do czystej glukozy. Przed treningiem lub meczem zalecane jest spożywanie pokarmów, które mają niską wartość IG, gdyż pomagają one oszczędzać energię podczas wysiłku.

Posiłki po meczu lub treningu powinny różnić się od tych przed meczem czy treningiem, ponieważ należy uzupełnić wszystkie wartości odżywcze, które zostały spalone podczas wysiłku fizycznego. Posiłki po meczu powinny być znacznie cięższe od tych przed meczem, powinny być bogate w węglowodany. W celu odzyskania energii zaleca się aby po znacznym wysiłku fizycznym spożywać pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym. Wysoki IG mają takie produkty jak ryż lub ziemniaki.

Właściwie zbilansowana dieta zapewni każdemu piłkarzowi, zarówno zawodowemu jak i początkującemu, energię podczas wyczerpujących ćwiczeń i ważnych meczów. Pozwoli utrzymać właściwą wagę i masę mięśniową i co najważniejsze pomoże uzyskać wymarzoną formę.
 

 

Opracowanie: Urszula Zięba

Źródło: naszeligi.pl

Fajne? Poleć znajomym:

Zobacz także inne rodzaje ćwiczeń:

Eksperci Akademii Piłkarskiej

zobacz wszystkich  »

Bramki, akcje, humor

  • GKS Katowice - Dolcan Ząbki: bójka pilkarzy
    GKS Katowice -...

    Bójka piłkarzy podczas meczu 14 koleki Pierwszej Ligi w sezonie 2014/2015.

  • Deportivo Roca - Cipoletti walka na boisku
    Deportivo Roca -...

    Takiego meczu nie widzieliście: 12 czerwonych kartek. Mecz Deportivo Roca - Cipoletti został przerwany przy stanie 1:0 dla gości. Wszystko zaczęło się niewinnie, bo od faulu, jakich pełno podczas meczu.

  • GKS Katowice - Dolcan Ząbki: bójka pilkarzy
    GKS Katowice -...

    Bójka piłkarzy podczas meczu 14 koleki Pierwszej Ligi w sezonie 2014/2015.

Partner strategiczny: Totalizator Sportowy